Moped

Information till elev och förälder/målsman

Klass 1 (AM) – körkort

För att få köra moped klass 1 behöver du ha AM-körkort, traktorkort (utfärdat före den 1 oktober 2009) eller körkort.

Moped klass 1 är en moped som är gjord för en hastighet på högst 45 km/timmen. Mopeden måste ha en registreringsskylt. Sådan moped kallas även EU-moped.

AM-körkort får du efter godkänt kunskapsprov på Trafikverket. Kunskapsprovet får du göra efter att du har genomgått och uppnått målen med mopedutbildningen.

Klass 2 – förarbevis

För att få köra moped klass 2 behöver du ha ett förarbevis för moped klass 2.

Moped klass 2 är en moped som är gjord för en hastighet på högst 25 km/timmen. Du får även köra de äldre så kallade 30-mopederna.

Förarbevis får du efter godkänt kunskapsprov på trafiskkolan.

Inskrivning

Förälder/målsman ska vara närvarande vid inskrivning på trafikskolan. Om ni har några funderingar är ni välkomna att kontakta oss.

Efter inskrivning får du inloggning till Elevcentralen. Du får kursmaterial, som du kan läsa inför lektionerna och inför kunskapsprovet.

TIPS!

Börja jobba aktivt med kursmaterialet så snart du får tillgång det. Det ger goda förutsättningar för din egen förståelse inför teorilektionerna.

Teori

8 timmar lärarledda teorilektioner uppdelat på 2 eller 4 tillfällen.

På Elevcentralen kan du göra simulerade kunskapstester. Dessa tester bör du vara klar med innan vi bokar körlektion i trafik.

Praktisk manövrering på bana

3 timmar praktisk övning på manöverbana där du tränar bl.a. balans, manövrering och bromsning.

• Manöverbanan finns Bulltoftabanan i Malmö.

Vi tillhandahåller skyddsutrustning för våra elever.

Praktik i trafik – endast Klass 1

1 körlektion i trafik.

• Körlektioner i Malmö utgår från Scheelegatan 3.
  • Körlektioner i Lund utgår från Västra Stationstorget 9.

Om din körning i trafik inte blir godkänd, kommer du behöva ytterligare körlektioner.

Vi tillhandahåller skyddsutrustning för våra elever.