B-personbil

Inskrivning

I samband med inskrivning kan vi hjälpa dig med synundersökning och ansökan om körkortstillstånd. Du kan köpa något av våra paket, körlektioner eller böcker.

Vid inskrivningen får du inloggning till Elevcentralen där du kan se dina bokade körlektioner, boka/avboka körlektioner, se din lärares kommentarer från körlektionerna. Om du har köpt onlinetester ser du dem i Elevcentralen.

Handledarutbildning

Innan du börjar övningsköra privat, måste både du som elev och din handledare ha genomgått en handledarutbildning (introduktionsutbildning). I Elevcentralen har du och din handledare möjlighet att se vad du övat på under dina körlektioner. Ju mer engagerad din handledare är desto effektivare kan handledaren hjälpa dig att nå dina mål. Bjud gärna med din handledare till dina körlektioner där ni kan få handledning och tips på hur ni kan träna hemma.

Teorin

Det finns olika inlärningsmetoder och vad som passar dig vet du troligen bäst själv. Hos oss får du möjlighet att variera mellan olika metoder, och till din hjälp har du böcker, onlinetester med frågor och självklart finns våra trafiklärare till hands för att svara på frågor.

Det är tydligt att elever, som lägger ner tid och kraft på sin teori, lättare når de teoretiska och praktiska målen. Du kan därmed påverka hur mycket tid och pengar ditt körkort kommer kosta dig.

Dyslexi: Vi har specialutbildade lärare inom dyslexi. Om du är i behov av att göra ditt teoriprov muntligt eller med förlängd provtid går det ansöka om det hos Trafikverket. Det krävs en utredning, som ska bifogas ansökan. Om du inte har intyg från skola eller läkare så kan vi hjälpa dig med detta till en kostnad motsvarande en dubbellektion enligt kontorets prislista. Du bokar tid för detta i receptionen.

Körlektioner

I Malmö är körlektionerna 40 minuter. Vi rekommenderar att du bokar två lektioner per körtillfälle för att få mer effektivitet i din utbildning.

I Lund, Kävlinge och Trelleborg kör du dubbellektioner på 80 minuter som standard.

Hur många lektioner du kommer behöva beror på flera faktorer t.ex. hur intensivt du har möjlighet att köra, dina teoretiska kunskaper, hur mycket du har möjlighet att öva privat. Efter några körlektioner kan vi göra en bedömning och ge dig en plan för att nå ditt körkort.

Riskutbildning del 1 – teori

Detta är den teoretiska delen av riskutbildningen och den kan vi planera in redan i samband med din inskrivning. Den är obligatorisk och omfattar alkohol, trötthet och riskbeteende i trafiken.

Riskutbildning del 2 – halkan

Detta är den praktiska delen av riskutbildningen och du ska ha kommit en bit på vägen i din körkortsutbildning när du gör denna. Du planerar den tillsammans med din lärare så att den kommer rätt i tid under körkortsutbildningen. Den är obligatorisk och ska göras innan du gör provet på Trafikverket.

Kunskapsprov och körprov

När du närmar dig målet så bokar du och din lärare in kunskapsprov (teoriprov) och förarprov (uppkörning).

Automatväxlad bil

Vi har utbildning för automatväxlad bil. Välkommen att fråga oss så berättar vi mer. Det finns möjlighet att övningsköra för automatbil finns i Malmö, Lund och Trelleborg.

Intensivutbildning

Detta är en effektiv och populär form av körkortsutbildning. Vi skräddarsyr utbildningen och anpassar den efter dina önskemål och förutsättningar.